پیشنهاد سردبیر

نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه واحدهای ۲۵ متری، یک تهدید جدی برای بازار مسکن به شمار می‌رود، گفت: با اجرای این طرح، آینده روشنی در انتظار قشر کرایه نشین نخواهد بود.

تهران، مسکن می خواهد نه هتل!

به گزارش قدس آنلاین بازار خرید و فروش مسکن در چند سال گذشته تورم بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشته و اکنون مردم نه تنها قدرتی برای خرید خانه ندارند بلکه تأمین هزینه‌های مربوط به اجاره‌بها نیز هر روز برای آنها سخت‌تر می‌شود. از سویی دیگر ازندگان مسکن نیز گرفتار تورم مصالح ساختمانی، رشد قیمت زمین و بروکراسی پیچیده هستند.

استان تهران جمعیت زیادی دارد که این شاخص در کنار افزایش تورم این شهر را تبدیل به گران‌ترین شهر کشور کرده و وجود تقاضای زیاد برای مسکن، موجب ایجاد شگردهای زیادی برای ساخت آپارتمان شده است.

تکذیب ساخت خانه‌های ۲۵ متری کار به جایی نبرد

با توجه به مشکلاتی که در بخش قیمت و تقاضای مسکن استان تهران وجود دارد طی سال‌های اخیر خبرهای زیادی درباره ساخت خانه‌های ۲۵ متری مطرح شده است که همواره نیز از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس تکذیب شده و متولیان بر عدم ارائه مجوز برای ساخت چنین واحدهایی تاکید می‌کنند،. با این حال اتحادیه تعاونی‌های مسکن تهران بدون توجه به مخالفت مسئولان امر، نسبت به ساخت این واحدها بدون اخذ مجوز سماجت دارد.

همچنین از سوی دیگر در حالی که دولت سیزدهم در حال ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن بود، ایده ساخت خانه‌های ۲۵ متری نیز مطرح شد. البته ایده ساخت میکرو آپارتمان‌های ۲۵ متری از سوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی، راه به جایی نبرد و سال گذشته نظرات مخالف این طرح تا آنجا ادامه پیدا کرد که سرانجام وزارت راه و شهرسازی از اساس این خبر و اجرای این طرح را تکذیب کرد اما با این حال به نظر می‌رسد این تکذیبیه به معنای پایان طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری نبوده است.

کشور به عرضه مسکن نیاز دارد نه هتل!

سال گذشته نیز، پس از تکذیب‌های پی در پی در راستای خبر ساخت واحدهای ۲۵ متری از سوی متولیان مربوطه و وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اعلام کرد: برای اجرای واحدهای ۲۵ متری از ابتکار مفهوم اقامت و سکونت استفاده کردیم، به عبارت دیگر در قالب هتل احداث خواهیم؛ به عبارت دیگر این واحدها از مجوز سکونت رسمی و قانونی برخوردار نیستند.

هیچ‌گونه مجوزی برای ساخت مسکن ۲۵ متری صادر نمی‌شود

در روزهای اخیر مجدداً خبر ساخت واحدهای ۲۵ متری در رسانه‌ها بازتاب یافت اما نکته اینجاست که مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به این اخبار واکنش نشان داد و اعلام کرد: «اخباری مبنی بر اجرای طرح ساخت خانه‌های کوچک با متراژ ۲۵ متر مربع که پیش از این نیز چندین بار مطرح شده به گوش می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی و اداره‌کل مستقر در استان در این خصوص شفاف اظهار نظر کرده است.»

وی تاکید کرد: «هیچ گونه مجوزی از سوی این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت مسکن‌هایی با متراژ ۲۵ مترمربع در هیچ برهه زمانی صادر نشده و از این پس نیز صادر نخواهد شد و اجرای چنین پروژه‌ای خارج از ضوابط و چارچوب قانون و اهداف وزارت راه و شهرسازی است؛ در ساخت مسکن حفظ کرامت انسانی مردم به‌صورت ویژه مدنظر قرار دارد و تحت هیچ شرایطی از این رویکرد عقب نشینی نخواهیم کرد.»

واحدهای ۲۵ متری، یک تهدید جدی برای بازار مسکن به شمار می‌رود

در این راستا، داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک  با اشاره به اینکه ساخت و سکونت در واحدهای ۲۵ متری مانعی بزرگ برای تشکیل کانون خانواده خواهد بود، گفت: دولت و متولیان ساخت مسکن در کشور باید به سمت افزایش تشکیل خانواده حرکت کنند و ساخت و عرضه واحدهای ۲۵ متری در بازار، یک تهدید جدی برای افزایش و جوانی جمعیت به شمار می‌رود.

نایب رئیس اتحادیه املاک ادامه داد: این واحدهای کوچک متراژ، تنها برای خوابیدن به صورت شبانه است و امکاناتی برای تشکیل زندگی را فراهم نمی‌کند؛ از سوی دیگر با هیچکدام از معیار و فرهنگ ایرانی - اسلامی تطابق ندارد. باید نسبت به واحدهای کوچک متراژ تدابیر جدی شود تا این الگوی مصرفی عرضه بازار مسکن نشود.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه در ابتدا باید به صورت نمونه یک واحد ۲۵ متری به نمایش گذاشته شود، سپس در خصوص ساخت و عرضه آن در بازار از سوی مراجع مربوطه تصمیم‌گیری کرد، افزود: هم‌اکنون ظرفیت قابل توجهی در بافت‌های فرسوده وجود دارد که تنها نیاز به نوسازی است و اگر بخواهیم در جهت توسعه بازار مسکن حرکت کنیم باید از این موقعیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: ساخت واحدهای ۲۵ متری نه‌تنها مردم را خانه‌دار نمی‌کند بلکه خانه را گران‌تر می‌کند؛ در واقع ساخت و عرضه واحدهای کوچک برای جذب سرمایه‌های خُرد، موجب افزایش تورم مسکن خواهد شد، در نتیجه تنها عده‌ای در ساخت این واحدها سود می‌کنند.

به گفته بیگی‌نژاد؛ با عرضه و ساخت واحدهای ۲۵ متری در بازار مسکن با شعار کاهش قیمت و خانه‌دار کردن مستأجران، بی‌شک آینده روشنی در انتظار قشر کرایه نشین نخواهد بود.

طرح واحدهای ۲۵ متری، تنها اتلاف هزینه است

اجرا و عرضه مسکن‌های ۲۵ متری در بازار مسکن، اقدام درستی نخواهد بود، زیرا بازار فعلی مسکن نیازی به خانه‌های ۲۵ متری و سوئیت تک‌نفره ندارد. جامعه امروز متشکل از زوج‌های جوانی است که نیاز به مسکن دارند و اگر ملزومات یک خانه از قبیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی را از ۲۵ متر کم کنیم، تنها یک اتاق ۳ در ۳ می‌ماند، ابعاد اتاقی که به واقع کسی در آن نمی‌تواند زندگی کند.

بر اساس نظریه فعالان بازار مسکن، به محض آنکه یک زوج در این واحدها ساکن شود، پشیمان خواهد، زیرا واحد ۲۵ متری پاسخگوی نیاز تشکیل خانواده نخواهد بود، بدین ترتیب طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری تنها اتلاف هزینه، انرژی و زمان است.

با عرضه واحدهای کوچک مقیاس، قانون جوانی جمعیت بر زمین خواهد ماند

همچنین، ساخت و عرضه واحدهای ۲۵ متری در بازار مسکن، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد؛ به عنوان مثال، در ابتدای دولت سیزدهم قانون جوانی جمعیت و تشویق خانوار برای افزایش تعداد فرزندان به پای کار آمد بنابراین اگر این واحدهای کوچک متراژ در بازار مسکن باب شود این قانون به زمین خواهد ماند زیرا هرچه متراژ واحدهای مسکونی رو به کاهش حرکت کند خانوار و افراد انگیزه‌ای به تشکیل خانواده و توسعه جمعیت کشور نخواهند داشت.

واحدهای ۲۵ متری، مستأجران را خانه‌دار نمی‌کند

لازم به ذکر است، در فرهنگ ایرانی - اسلامی ارزش‌هایی مانند صله‌رحم و حفظ بنیان‌های خانواده وجود دارد؛ بنابراین با عرضه مسکن‌های کوچک متراژ حفظ این ارزش‌ها ممکن نیست و از سوی دیگر، تنها انبوه‌سازان از اجرای طرح واحدهای ۲۵ متری سود خواهند برد، در حالی که باید به گونه‌ای در بازار مسکن حرکت کرد تا به نفع آحاد مردم جامعه و مستأجران باشد. همچنین، عده‌ای برخلاف واقعیت تصور دارند که خانواده‌ها می‌توانند به علت کوچک بودن واحدهای ۲۵ متری، صاحب خانه شوند اما این تصوری غلط است و در بلندمدت به دلیل عدم پاسخ‌دهی درست به بازار مسکن، معضلات جدی‌تر و غیر قابل حل رخ خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.